Hiermee kun je de klant beïnvloeden

Consumenten hebben binnen 1 seconde een mening over een product. Hoe vaak heb je zelf niet in een winkel gestaan voor de chocolade en getwijfeld over welk ‘merk’ je wilde kopen? Gemiddeld hebben consumenten binnen 7 seconden een mening over een product. (The Paper Worker, 2015).Het design, de verpakking, de website, de (aan)kleding, interieur de geur – de look and feel is vaak een doorslaggevende factor of het product wordt gekocht  of niet.

Zonder dat je het echt in de gaten hebt, neemt het onderbewuste alle beslissingen voor je. Ap Dijksterhuis toont in zijn boek ‘Het slimme onbewuste’ aan dat het onbewuste veel sterker ons gedrag bepaalt dan dat we vaak denken.

Ons onbewuste stuurt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het verkopen van producten. Want wat blijkt? De klant houdt helemaal niet van kiezen.

Ons onderbewuste kunnen we dus sturen. We hebben dus zelf invloed op het aankoopgedrag van onze klanten. YES! Hoe dan? Er zijn verschillende manieren om het onderbewuste te prikkelen. Copywriting én vormgeving.

Schut je klant wakker met ijzersterke copywriting over wat jouw diensten opleveren:

  • Hoeveel tijd gaan ze besparen als jij ze helpt?
  • Hoeveel kosten gaan ze besparen als ze met jou gaan werken?
  • Wat gaat het ze opleveren als ze bij jou in behandeling gaan?
  • Wat gaan ze voelen, ervaren of meemaken als ze jou inschakelen?

Met het creëren van een beleving en het oproepen van een emotie kun je het onderbewuste aanspreken. Dát is wat professionele vormgeving voor je kan bereiken.

  • Een sterke kop zorgt ervoor dat je medium (krant, flyer, advertentie, magazine) sneller en meer wordt gelezen
  • Kleuren roepen de daarbij behorende emoties op; zwart staat bv voor status en kracht waarbij geel staat voor vrolijk, optimistisch en warmte en directe aandacht.
  • Specifiek gekozen lettertype horen bij een bepaalde sfeer of persoonlijkheid. Denk aan de handgeschreven letter of een schreefletter (met pootjes) oogt vaak klassiek. Afhankelijk van het medium kan het lettertype precies dát gevoel oproepen wat jij wilt
  • Het perfecte beeld wat vertaald wat je wilt zeggen; kwalitatief goed, in de kijkrichting van de tekst (en niet de pagina uit, een associatie die maar op 1 manier te interpreteren valt (en daardoor heel sterk is).

Kortom: professionele vormgeving levert klanten op.

——————————

Anke helpt ondernemers die worstelen met het krijgen van meer klanten met haar ultieme knowhow van marketing en vormgeving.