9 tips voor een tekst die VERKOOPT

De FOUT die vele ondernemers maken met hun teksten. Schrijven over het product, wat het allemaal kan, hoe goed het is etc. Natuurlijk is dat niet verkeerd maar wat is dát ene zinnetje waar IEDERE consument op zit te wachten…’what’s in it for me’ Met een goede verkooptekst krijg je media aandacht, trek je klanten aan en verkoop je meer producten.

Wervende verkoopteksten
De teksten voor je website, training, workshop, flyer of advertentie van essentieel belang. Een goede tekst zorgt voor:

  • Een volle zaal voor je training
  • Meer verkoop van je product(en)
  • Nieuwe klanten via jouw website

Geen goede tekst, geen resultaat
Niet iedereen is een geboren schrijver. We nemen aan dat je goed bent in wat je doet, maar HOE trek je nu (nieuwe) klanten aan waar je dat aan kan laten zien? Een goede tekst is key, dát gaat je klanten opleveren! De teksten kan je gebruiken voor al je uitingen. Velen vragen zich af WAAR ze het beste over kunnen schrijven, HOE ze het beste kunnen beginnen, WAT dé juiste ingrediënten voor een succesvolle tekst? etc

Ik heb 9 SCHRIJFTIPS die verkooplust opwekken bij jouw (potentiële) klanten

  • WEES de klant
  • Die eerste zin is bepalend
  • Schrijf resultaatgericht en actief
  • Maak korte zinnen
  • Gebruik korte alinea’s
  • Lijstjes lezen fijn
  • Laat belangrijke tekst opvallen
  • Zorg voor een call-to-action
  • Gebruik beeld

Wees de klant
Sta in de schoenen van jouw klant. Omschrijf een herkenbare situatie. Waar loopt hij tegenaan. Wat is zijn probleem en hoe lost jouw product dat probleem op? Verwerk dat in je verkooptekst.

Die eerste zin is bepalend
Die eerste zin zorgt ervoor dat een prospect leest, nieuwsgierig is en uiteindelijk klant wordt. Zorg dat de eerste zin meteen pakt en nieuwsgierig maakt. Vooral de subject van een email MOET een magnetische werking hebben. Gebruik cijfers en wees concreet. VB: Dus niet ‘Promo-actie van de week’ maar ‘Koop met 50% korting uw herfstoutfit’.

Schrijf resultaatgericht en actief
Klanten kopen een oplossing en resultaat. What’s in it for me? Beschrijf dat en je hebt alle aandacht. Schrijf actief en niet vragend. VB Dus niet: ‘Meer klanten werven via je website?’ maar ‘Werf meer klanten via je website’.

Maak korte zinnen
Lange zinnen lezen niet fijn, verliezen aantrekkingskracht, zijn saai en lastig te begrijpen. Vooral via je mobiele telefoon, tablet of ook achter een beeldscherm. Hou zinnen kort. Twintig woorden is echt genoeg. Niemand heeft tijd voor lange teksten. Less is more (blijft lastig).

Gebruik korte alinea’s
Maak korte alinea’s van je tekst. Zo’n vier tot maximaal 7 regels. Dat leest lekker weg. Benadruk de belangrijkste zin of boodschap door deze vet te zetten of in een kleur.

Lijstjes lezen fijn
Lezers zijn dol op lijstjes, vooral met bullet points. Zeker omdat er altijd mensen zijn die een tekst eerst scannen is dat helder en overzichtelijk. Gebruik lijstjes dan ook vaak. Resultaten of producteigenschappen lenen zich er vaak prima voor.

Laat belangrijke tekst opvallen
Laat belangrijke tekstdelen eruit springen. Gebruik een kadertje of een afwijkende kleur. Resultaten, referenties, cijfers en feiten moeten opvallen.

Zorg voor een call-to-action
Het geheim zit hem in de actie. Zorg bij iedere tekst die je schrijft voor een call-to-action: schrijf je hier in-knop, laat je gegevens achter-zin, vraag om een reactie etc.

Gebruik beeld
Beeld is 600.000x krachtiger dan tekst. Uit onderzoek blijkt dat we visuele content veel sneller opnemen dan tekst.