5 manieren om indruk te maken op een netwerkbijeenkomst

Een netwerkbijeenkomst heeft zin als je een onuitwisbare indruk achterlaat bij potentiële klanten. 

Het ‘probleem’ wat ik vaak hoor is dat veel ondernemers ‘netwerken’ lastig vinden en (te) vaak naar huis gaan zonder nieuwe lead, afspraak of (in)directe nieuwe klant.

Is dit herkenbaar voor je?

  • Je komt binnen in een ruimte met mensen die je niet kent en iedereen is in gesprek.
  • Je hebt het gevoel alsof jij je daar moet gaan ‘verkopen’, wat niet fijn voelt en opdringerig 
  • Je vindt netwerken geen probleem, maar het levert je eigenlijk niet veel op.

Bij het netwerken gaat het erom dat je een onvergetelijke indruk achterlaat bij iemand die je daarvoor nog niet kende. Een positieve vibe waarbij ze het gesprek met jou van toegevoegde waarde vonden, er energie van kregen en nieuwsgierig zijn naar meer.

Wat kun jij eraan doen om die onuitwisbare eerste indruk te maken en te zorgen dat mensen meer van je willen weten.

1. Ga voorbereid op pad
Bepaal een doel voordat je naar de netwerkbijeenkomst gaat. Kom je daar om gezellig te kletsen, wil je nieuwe zakelijke contacten leggen of ga je gericht opzoek naar nieuwe leads? Ontdek of je erachter kunt komen wie er aanwezig zullen zijn en stuur de mensen die voor jou interessant zijn een email met de mededeling dat je met hem of haar een kop koffie wilt drinken op de bijeenkomst. Spreek daarbij een tijd af en laat het niet aan het toeval over.

2. Denk mee en wees van waarde
Als je van waarde kunt zijn voor een andere ondernemer ben je interessant. Als je weet waar de ander mee worstelt, waar hij of zij naar opzoek is, wat hem of haar beweegt en waar jij een rol zou kunnen spelen in het helpen daarvan ben je direct interessant. Uiteraard het liefst wel binnen je eigen vakgebied.

Ideeën, antwoorden en het aanbevelen van anderen hebben een grote aantrekkingskracht waar mensen nieuwe inzichten én energie van krijgen. Het zorgt voor het gevoel dat ze meer van je willen weten.

3. Formuleer een probleemgerichte marketingboodschap
Zorg dat je goed kan vertellen wie je bent en wat je doet. Laat mensen weten wat jouw toegevoegde waarde is waardoor jouw boodschap veel meer effect heeft. Voorbeeld: ‘Ik schrijf teksten voor ondernemers die ervaren dat ze te weinig respons krijgen op hun folders’. Dat zal een hele andere reactie oproepen dan ‘Ik ben schrijver’. Als jouw doelgroep helder is kunnen mensen ook makkelijker inschatten of zij van jouw dienst gebruik willen maken óf wellicht iemand kennen in hun netwerk die daar wat aan zou kunnen hebben.

4. Vraag heel veel
Door het stellen van veel vragen weet je wat die persoon bezig houdt en hoe jij daarop zou kunnen inspelen. Je hebt sneller door of die persoon een potentiële klant voor je zou kunnen zijn. De ander zal het vaak als prettig ervaren omdat ze geforceerd worden om na te denken over de antwoorden en er interesse wordt getoond.

Netwerkbijeenkomsten kunnen heel effectief zijn. Goede gesprekken kunnen snel interesse wekken om meer van iemand te willen weten. Als je een goede indruk kunt achterlaten zullen mensen eerder aan je denken als ze je nodig hebben.

——————————

Anke helpt ondernemers die worstelen met het krijgen van meer klanten met haar ultieme knowhow van marketing en vormgeving.