Waarom lage prijzen vragen niet goed werkt

Heb je wel eens iets gratis (of voor heel weinig) gedaan voor iemand? Het maakt niet uit hoeveel tijd jij er ook in hebt gestopt, hoeveel kennis je hebt gedeeld of aandacht je hebt gegeven, ze hebben er niet uitgehaald wat erin zat.

Ik herken het wel. Toen ik net was begonnen als ondernemer was ik blij met iedere klant, ging ik eindeloos koffie drinken, liet ik ruimte voor onderhandeling of verkocht ik mijn werkzaamheden te goedkoop. Ik heb onwijs veel mensen geholpen, dacht ik….niet dus.

Waarom het NIET helpt als je iets gratis of voor een heel laag tarief verkoopt:

  • Mensen die weinig betalen hebben weinig te verliezen
  • Er is geen noodzaak dus mensen zullen minder hard hun best doen; om op tijd te komen, om vragen te stellen, om zichzelf uit te dagen, om beter te focussen
  • Echte grote veranderingen vinden vaak plaats als er noodzaak is.
  • Mensen zijn minder serieus
  • Mensen bellen sneller af of laten helemaal niet meer van zich horen

Mensen kunnen zeggen dat ze een geweldig genoten hebben, veel hebben geleerd en hoe waardevol de informatie was en ze veel inspiratie hebben opgedaan. Als je ze weken of maanden daarna tegenkomt zie je vaak dat er niets verandert is. Dat wat ze zo graag wilde is nog verre van. Kortom: mensen die weinig betalen, hebben ook weinig aandacht

Wat je gaat bereiken als je HOGERE prijzen vraagt:

  • Mensen die meer investeren, geven meer commitment
  • Mensen die meer investeren hebben een hogere slagingskans
  • Mensen die meer investeren zijn serieuzer

——————————

Anke helpt ondernemers die worstelen met het krijgen van meer klanten met haar ultieme knowhow van marketing en vormgeving.